5 gode tips til epost markedsføring

5 gode tips til epost markedsføring

Nyhetsbrev via epost er en av de eldste måtene å markedsføre seg på. Det er gode grunner til at nyhetsbrevet lever i beste velgående. Per i dag er det noe av det billigste og mest effektive du kan gjøre for å markedsføre bedriften din! Her får du 5 gode tips.

1. Innholdet

Her gjelder samme regel som ved all annen markedsføring! Innholdet i nyhetsbrevene du sender ut må være relevant for målgruppen. Dersom du for eksempel sender ut et tilbud om bildekk til en frisørsalong, vil dette være lite effektivt. Sørg for å tilpasse innholdet etter målgruppen du vil nå, eller kanskje tilpasse målgruppen etter innholdet? Husk at relevant og nyttig informasjon skaper oppmerksomhet og nysgjerrighet hos mottakeren.

2. Emne

Når man sender ut et nyhetsbrev er emnefeltet viktig. Bruk noen ekstra minutter på å finne en emnetittel som fanger mottakeren sin oppmerksomhet. Emnetittel kan for eksempel være "Få et uforpliktende tilbud" eller "Nye garnnøster på lager". Emne bør være relevant i forhold til innholdet, og målgruppen du ønsker å nå. Vær også obs på at emner som "SUPERTILBUD" eller "LØP OG KJØP" ikke alltid er like effektivt.

3. Bilder

Bruk attraktive bilder som virkemiddel. Et forklarende bilde kan utfylle og forsterke budskapet ditt. Dersom du sender ut eposter med kun tekst, er det stor sannsynlighet for at mottakeren ikke ønsker å bruke tid på å lese budskapet ditt.

4. Kontaktinformasjon

Et nyhetsbrev uten kontaktinformasjon er like effektivt som en bil uten nøkler. Det er viktig at mottakeren kan kontakte deg som avsender for å gjøre et kjøp, stille spørsmål eller få mer informasjon. Dersom du sender ut et nyhetsbrev for å selge en vare eller en tjeneste, er det også viktig å legge ved lenker og nok informasjon om produktet/tjenesten. Det mest vanlige å gjøre er å sende ut tilstrekkelig informasjon om produktet, og deretter lokke brukeren inn på en landingsside for å lese mer eller gjøre en handling. 

5. Bruk av landingssider

Veldig mange nyhetsbrev benytter seg av lenker og knapper som "Les mer", "Kjøp nå", eller "Se vår nettside". Et effektivt virkemiddel er å ikke linke direkte til forsiden din, men å lage en egen landingsside for produktet eller tjenesten du ønsker å selge. Led mottakeren direkte inn til å gjøre et kjøp eller ta kontakt med deg. Sørg også for at landingssiden ser attraktiv ut, slik at brukeren finner den nødvendige informasjonen raskt og enkelt.  70 prosent av de som er innom nettsiden din er ute etter kontaktinformasjonen din. De vil vite hvor du holder til, telefonnummeret ditt og e-postadressen din. Gjør denne informasjonen lett tilgjengelig.