5 gode tips til bruk av sosiale medier

5 gode tips til bruk av sosiale medier

Sosiale medier blir stadig en større og større markedskanal for bedrifter. Vi gir deg 5 tips til hvordan din bedrift kan bli mer synlig på Sosiale medier.

1. Innhold er viktig!

Hvorfor skal noen følge deg på sosiale medier? Hva kan du tilby som ingen andre tilbyr? Innholdet har alt å si for hvor mange følgere du får på sosiale medier. Tilby dine følgere spennende innhold. Da vil det være lettere for følgerne å engasjere seg og like og dele innholdet ditt videre til andre. Bruk gjerne bilder, humor eller lenker for å skape "fristende" innhold som engasjerer dine følgere. Eller hva med å kanskje legge ut noen tips til noe som er nyttig?

2. Vis at du bryr deg.

Tilpass innholdet til din målgruppe og de kanalene du bruker. Vis at det er en ekte person bak tastaturet. Bruk noen minutter ekstra på å tilpasse lenker, bilder, tekst og innhold til din målgruppe. Vær forsiktig med å publisere det samme innholdet gjentatte ganger – det kan fort oppfattes som spam. Husk også at mange følger deg gjerne på tvers av de ulike sosiale mediene. Varier innholdet litt etter hvilken kanal du bruker for å nå målgruppen din.

3. Beste sendetid

Har du noen gang tenkt over når du selv sjekker Facebook? Og at du mest sannsynlig gjør dette i faste rutiner, store deler av dagen? Ved å legge merke til hvor ofte og når dine følgere (eller flesteparten av dine følgere) er online, kan brukes til din store fordel. Publiser innlegg slik at flest mulig kan se det. De fleste mennesker bruker sosiale medier rundt lunsjtider, etter middag, og om kvelden før de legger seg. Dette kan variere fra målgruppe til målgruppe. Ved å følge med på målgruppen din sine aktiviteter, kan du danne deg et mønster som kan brukes til din egen fordel når du skal legge ut et innlegg.

4. Skap dialog

Veldig mange Facebook-sider blir bare brukt til å dele lenker til produkter og prisinformasjon. Det blir nesten like slitsomt kunderadioen på Ikea. En vesentlig forskjell er at dine følgere kan velge å ikke høre på denne radioen, med et lite klikk. Ikke la det skje. Tenk over hva som ligger i begrepet sosiale medier og benytt deg av de mulighetene som faktisk ligger i denne formen for markedsføring. Vær åpen for kommunikasjon og inviter til dialog. Oppfør deg akkurat slik du ville gjort i en hvilken som helst annen sosial sammenheng.

5. Skill deg ut

Over tre millioner nordmenn er på Facebook. I tillegg har «alle» bedrifter har en Facebook-side. Hvordan skal DU skille deg ut? Bruker du ikke siden din på en god måte vil den bare drukne i mengden og ingen vil legge merke til deg eller dine tjenester. Vær kreativ, gå mot strømmen og vær litt annerledes. Men viktigst av alt; vær deg selv!